Correcties na gewichtsverlies

Ook wel bekend als 'Morbide Obesitas Reconstructie'. Ernstig overgewicht bij mensen bedreigd hun gezondheid. Suikerziekte, hoge bloeddruk, vroegtijdige slijtage van gewrichten en vele ander kwalen kunnen hierdoor ontstaan. Om de risico’s hierop te verkleinen zal men fors moeten afvallen. Dit gaat onder leiding van een team dat zich bezighoudt met de behandeling van mensen met overgewicht. Soms kan een afname van het gewicht niet meer met een dieet en sporten plaatsvinden. Dan is een operatie nodig. De chirurg gaat dan met een camera en enige werkinstrumenten de buik in om een maagverkleining operatie uit te voeren.

Na zo’n operatie valt men doorgaans heel veel af. Soms valt men zoveel af dat de huid zich niet herstelt maar dat er een grote hoeveelheid huid en vet blijft hangen zodanig dat dit functioneel en sociaal niet acceptabel is. Dit kan van het gezicht tot aan de onderbenen plaatsvinden. Het is mogelijk om dit huid- en vetoverschot op deze plaatsen te verwijderen middels operaties. Een aantal hiervan wordt hieronder beschreven.

Lower body lift

Bij deze operatie wordt de huid van de buik en de rug strakker gemaakt waardoor als het ware de te ruime “huidbroek” weer wordt opgetrokken. U heeft een litteken rondom de buik, flank en rug.

Dijbeen lift

Hierbij wordt het overschot aan huid aan de binnenzijde van de bovenbenen weg gesneden. U heeft een litteken vanaf de binnenzijde van de knie tot in de liezen.

Schaamheuvel correctie

Hierbij wordt het overschot aan huid ter plaatse van de schaamheuvel weggesneden. U heeft een litteken aan de binnenzijde van de liezen of bovenzijde van de schaamheuvel.

Borstreconstructie bij de man en de vrouw

Man: Huid- en vet overschot wordt weggesneden om weer een wat mannelijkere borst te krijgen. U heeft een litteken onder de tepels van links tot rechts doorlopend tot in de oksels of tot op de rug. Zie ook gynaecomasthie.
Vrouw: Het overschot aan huid wordt weggesneden en het achterblijvende vet- en klierweefsel wordt weer in model gebracht zodat U weer een vrouwelijke borstvorm heeft. Soms is een prothese nodig om dit te bereiken, maar soms kan een overschot uit de oksel gebruikt worden om de borst met eigen weefsel weer volume te geven. U heeft een litteken op en onder de borsten.