Wat is slijtage van de duimbasis?

Normaal bestaat een gewricht uit twee botdelen met daartussen een kraakbeenlaagje. Dit laagje zorgt ervoor dat het gewricht soepel kan bewegen. Bij artrose van de duimbasis (CMC1 arthrose) slijt het kraakbeen, waardoor de botdelen direct tegen elkaar wrijven. Dit geeft pijn als u uw duim beweegt. Uiteindelijk gaat het gewricht kapot.

Hoe ontstaat arthrose?

Vrouwen krijgen deze aandoening vaker dan mannen. Meestal ontstaat het na het veertigste levensjaar. Eerder letsel van dit gewricht (breuken of verstuikingen) vergroten de kans om later artrose te krijgen.

Het eerste symptoom van artrose van de duimbasis is pijn als u voorwerpen met uw duim en vingers vastpakt. Zware belasting van uw duim en weersveranderingen (in temperatuur of luchtvochtigheid) kunnen de pijn uitlokken. Naarmate de ziekte verergert, gaat de kleinste beweging al pijn doen. Ook de kracht in uw duim neemt af. Als u uw duim gebruikt, kan deze opzetten en lijkt die uit de kom te gaan. Uiteindelijk kunt u uw duim steeds minder goed bewegen.

Behandelingen

Artrose van de duimbasis is met of zonder operatie te behandelen. Het doel van de behandeling is dat uw pijnklachten verminderen en uw duim zo goed mogelijk kan functioneren. De chirurg bepaalt welke behandeling voor u de meest geschikte is.

Rust, medicatie en handtherapie

Bij milde artrose of klachten kan de handtherapeut u adviseren over belasting en rust van uw duim. Hij kan bijvoorbeeld een spalk voor u maken of een brace voorschrijven. Om de pijnklachten (tijdelijk) te dempen, kan de arts een pijnstillend middel in uw duim spuiten.

Operatie en handtherapie

Afhankelijk van waar de artrose precies zit, kiest de plastisch chirurg de juiste operatie. Enkele voorbeelden zijn:

• Inbrengen van een kunstgewricht.
  • Verwijderen van het kleine handwortelbeentje.
  • Vastzetten van het duimgewricht.

Al deze operaties voorkomen dat de botten over elkaar heen schuren. Hierdoor vermindert de pijn. Bij de eerste twee opties kunt u uw duim nog bewegen, bij de laatste optie niet.

Na een operatie krijgt u gips om uw duim rust te geven en te herstellen van de operatie. Na 1 tot 4 weken mag het gips eraf. Daarna start u onder begeleiding van de handtherapeut met oefeningen om uw duim weer goed te kunnen gebruiken. Zo’n 12 weken na de operatie kunt u de meeste activiteiten weer uitvoeren.