Wat is de ziekte van Dupuytren

De ziekte van Dupuytren is een afwijking in de hand, die wordt veroorzaakt door zogenaamde verbindweefseling (verharding) van het peesblad in de handpalm.
Meestal begint het met een knobbel in de handpalm en ontwikkelen zich geleidelijk aan bindweefselstrengen naar de vingers toe. Deze stevige strengen hechten zich op de duur aan pezen en huid. Hoewel de strengen weinig pijn veroorzaken, is het toch verstandig deze in een vroeg stadium operatief te laten verwijderen aangezien er door verschrompeling van het zieke bindweefsel uiteindelijk een toenemende verkromming van de vingers optreedt. Vaak komt de afwijking familiair voor.

Dr. Dolmans heeft zich speciaal verdiept in de ziekte van Dupuytren en publiceerde verschillende artikelen over dit onderwerp waaronder in 'The New England Journal of Medicine'. Hij promoveerde op dit onderzoek en hij ontving hiervoor de Esser prijs en 'The International Dupuytren Award'.

De operatie

Via ‘zigzag huidsneden’ worden de bindweefselstrengen verwijderd, waardoor uw vingers weer volledig kunnen strekken. De wonden worden gehecht en er wordt een drukkend verband aangelegd, soms in combinatie met een gipsspalk.
De operatie kan onder lokale verdoving of onder volledige narcose plaatsvinden. Bij lokale verdoving wordt de hele arm verdoofd. Bij deze methode wordt een stuwband om de arm geplaatst.

Soms is het ook mogelijk om de hand te behandelen met behulp van de naald methode (percutane fasciotomie of naaldaponeurotomie genoemd). Hierbij wordt poliklinisch met een lokale verdoving de Dupuytren streng doorgenomen. Het voordeel hiervan is dat u gelijk weer alles mag doen met de hand. Het nadeel is dat de Dupuytren sneller weer terug zal groeien. Uw plastisch chirurg zal beoordelen of de naald methode bij u mogelijk is.

Na de operatie

De hand moet na de operatie hoog worden gehouden en ‘s nachts dient u uw hand op een kussen te leggen. Na een aantal dagen wordt het drukverband verwijderd en een kleiner verband aangelegd. Ook kunt u al snel beginnen met oefeningen van de vingers. In het begin gaat dit wat moeizaam, maar na enkele dagen gaat dit al veel beter.
Zwaar werk is niet toegestaan. Na 7-14 dagen wordt u volgens afspraak op de polikliniek terugverwacht om de hechtingen te laten verwijderen.
Uw hand kan nog lang stijf aanvoelen.

Resultaten

Na een operatie is de buigstand van uw vingers meestal verdwenen. Alleen als de vingergewrichten te lang gebogen hebben gestaan, zijn deze zo verstijfd dat volledig ‘rechtmaken’ niet meer mogelijk is.

Ook kan de ziekte terugkomen op dezelfde plaats of in andere delen van de hand.

Wat klanten zeggen

Voor meer informatie zie ook onze digitale folder.