Ziekte van Quervain

Wat is de ziekte van Quervain?

De aandoening van De Quervain is genoemd naar de Zwitserse chirurg Fritz de Quervain en wordt veroorzaakt door irritatie of ontsteking van het slijmvlies in een peeskoker aan de duimzijde van de pols. Hierdoor ontstaat een zwelling en verdikking in de ruimte rond de peeskoker, waardoor duim- en polsbewegingen pijnlijk zijn. Dit leidt ertoe dat een vuist maken, voorwerpen oppakken of vasthouden, pijnlijke bewegingen zijn.

Oorzaken

Vaak ontstaat de irritatie door veel herhaalde bewegingen. Ook hormoonschommelingen bij (jonge, zwangere) vrouwen of een polsbreuk kan de patiënt gevoelig maken voor de aandoening vanwege de verhoogde druk die hierdoor op de pezen wordt uitgeoefend.

Het belangrijkste symptoom is pijn aan de duimzijde van de pols. De pijn kan langzaam ontstaan of plotseling optreden. Vaak straalt de pijn uit naar de duim of de onderarm. Het bewegen van de hand en de duim verergert de pijn, vooral bij krachtig beetpakken, tillen of draaien. De zwelling aan de duimbasis kan wijzen op een met vocht gevulde cyste in dit gebied. De duim kan soms een krakend geluid maken tijdens een beweging. Door de pijn en de zwelling kan bijvoorbeeld knijpen moeilijk zijn. Bovendien kan irritatie van de zenuw die op de peesschede ligt gevoelloosheid op de duimrug en de wijsvinger veroorzaken.

Diagnose

Gevoeligheid vlak boven de peeskoker aan de duimzijde van de pols is de meest gehoorde klacht. Gewoonlijk wordt er een test (proef van Finkelstein) uitgevoerd waarbij de patiënt een vuist maakt met de vingers over de duim. Vervolgens wordt de pols gebogen in de richting van de pink. Deze beweging kan erg pijnlijk zijn voor mensen met de ziekte van Quervain.

Behandeling

Het behandeldoel is de pijn te verlichten die wordt veroorzaakt door de ontsteking en de zwelling. Meestal wordt een injectie met corticosteroïden in de peesschede toegediend, soms in combinatie met een tijdelijke, afneembare spalk. Soms wordt voorafgaand een kuurtje met ontstekingsremmende geneesmiddelen voorgeschreven. Deze niet-operatieve maatregelen dragen allemaal bij tot afname van de zwelling, waardoor de pijn normaal gesproken na verloop van tijd verdwijnt. In sommige gevallen verdwijnen de symptomen simpelweg door de belastende activiteiten te staken. Als de symptomen ernstig zijn of niet verbeteren, kan een poliklinische operatie worden aangeraden, die onder plaatselijke verdoving wordt uitgevoerd. Hierbij wordt de peeskoker, via een kleine huidincisie geopend om de ontstoken pezen meer ruimte te geven en zodoende te genezen.

De operatie duurt meestal niet langer dan 15 minuten. Tijdens de operatie wordt een band om de bovenarm opgeblazen, waardoor de bloedsomloop in de arm wordt tegengehouden. Na de operatie wordt een drukverband aangelegd en de hand en arm gesteund in een mitella. Al direct vanaf het moment van operatie wordt u aangeraden om de duim te gaan bewegen, met name door te strekken en buigen. Na 10 dagen worden verband en hechtingen verwijderd. Tot die tijd mag het verband niet nat worden. Meestal kunt u de hand weer normaal gebruiken na twee tot drie weken. Het huidgebied aan de handrugzijde van de duim kan nog enkele weken doof aanvoelen.