Trigger finger of hokkende vinger

Wat is TVS (tendovaginitis stenosans)?

Een trigger finger of hokkende vinger is het gevolg van een ontstekingsreactie van de buigpees of de koker waar deze pees doorheen glijdt (peesschede). Door de ontsteking ontstaat er een verdikking in de pees en kan deze niet meer soepel door de peesschede glijden. De verdikking ontstaat meestal tussen het eerste gewricht van de vinger en de handpalm, aan de binnenzijde van de hand. Als de pees vastloopt, moet de vinger worden geholpen zich te strekken. De oorzaak van de ontsteking is meestal niet duidelijk. Soms is er sprake van overbelasting.

Behandelmogelijkheden

Afhankelijk van de ernst van de klachten en uw situatie , zijn er een aantal mogelijkheden voor behandeling.

Injectie

Als de klachten niet al te ernstig zijn, kan met een verdovende en ontstekingsremmende injectie in de peesschede de ontsteking tot rust worden gebracht. Het effect van de injectie is vaak tijdelijk.

Operatieve ingreep

Met een kleine poliklinische operatie onder plaatselijke verdoving wordt via een kleine snede de peesschede in de lengterichting geopend. Er ontstaat meer ruimte voor de verdikte pees. Vervolgens wordt de huid gehecht en wordt er een drukkend verband aangelegd. De ingreep duurt ongeveer 15 minuten.

De peesschede kan ook worden geopend met een naald. Onder plaatselijke verdoving wordt dan via een prikgat in de huid een naald opgevoerd waardoor de peesschede wordt gekliefd. De ingreep duurt ongeveer 10 minuten.

Na de ingreep

De klachten die u tevoren had, zijn na de operatie vaak direct verdwenen. Twee tot vijf dagen na de operatie mag u volgens onze instructies het drukverband verwijderen. Ook kunt u al snel beginnen met oefeningen van de vingers. In het begin gaat dit wat moeizaam, maar na enkele dagen gaat dit al veel beter. Na 7-12 dagen wordt u volgens afspraak op de polikliniek terugverwacht om de hechtingen te laten verwijderen.