Liposuctie

Liposuctie is het onderhuids wegzuigen van abnormale vetophopingen die kunnen ontstaan op plaatsen als de hals, buik, heupen, billen, bovenbenen, knieën en onderbenen. Dit gebeurt via een aantal kleine sneden van circa 1 cm. De abnormale vetophopingen worden veroorzaakt door een verhoogd aantal vetcellen die ontstaan door hormonale invloed of door erfelijke aanleg. Het is geen middel om te vermageren, maar biedt wel contourverbetering.

Operatie

Liposuctie vindt meestal plaats onder algehele narcose en na de operatie verblijft u een tot meerdere dagen in het ziekenhuis. De duur van de operatie is afhankelijk van de grootte van het te behandelen gebied. Vlak voor de operatie tekent de plastisch chirurg het gebied dat gecorrigeerd moet worden af. Tijdens de operatie wordt het te corrigeren gebied opgespoten met een vloeistof die het wegzuigen van de vetcellen vergemakkelijkt en het bloedverlies verminderd. Als de vloeistof is ingewerkt, wordt een zuigbuis die is aangesloten op een zuigpomp via de huidsneden ingebracht. Het overtollige vetweefsel kan nu worden weggezogen. De plastisch chirurg gaat door met de liposuctie totdat het gewenste resultaat is bereikt. Hierna worden de huidsneden gehecht. Soms worden er drains geplaatst om het wondvocht af te voeren. Deze drains blijven dan 1 of 2 dagen zitten.

Na de operatie

Na de operatie krijgt u een drukverband of elastische drukkleding om zwellingen zoveel mogelijk tegen te gaan en de huid goed op de onderlaag te laten verkleven. Deze drukkende onderkleding moet u gedurende 4 tot 6 weken dag en nacht dragen. Tot een aantal weken na de operatie kunt u last hebben van pijnlijke bloeduitstortingen, een gezwollen huid en een beurs gevoel.

Als u naar huis mag, wordt er een afspraak gemaakt voor controle op de polikliniek. Tijdens dit bezoek worden zonodig de hechtingen verwijderd. De littekens genezen vrijwel altijd fraai. Het definitieve resultaat van een liposuctie kunt u pas na zes tot negen maanden beoordelen.