Dermabrasie

Dermabrasie is een techniek waarmee onregelmatigheden van de huid en littekens minder zichtbaar gemaakt kunnen worden. Bij dermabrasie wordt de huid (derma) tot in de papililaire dermis (dit is het laagje onder de opperhuid) afgeschaafd (abrasie). De plastisch chirurg past dermabrasie vooral toe voor het verwijderen van tatoeages, rimpels en littekentjes van acne. Bij oppervlakkige, niet te diepe, littekens is het resultaat het beste.

Werkwijze

Dermabrasie vindt plaats onder algehele of plaatselijke verdoving. Dit is afhankelijk van de grootte van het te behandelen huidoppervlak. Voor de arts met de behandeling begint wordt de te behandelen huid goed schoongemaakt. Om de huid af te schaven wordt een snel ronddraaiende borstel met staaldraad of een snel ronddraaiende schijf met diamantkorrels gebruikt. Het afschaven gebeurt bij een hoog toerental, waarbij de uitgeoefende druk bepalend is voor de te bereiken diepte. Het kan noodzakelijk zijn een huidafwijking meerdere keren met dermabrasie te behandelen.

Risico's en complicaties dermabrasie

Bij dermabrasie bestaat het risico dat er pigmentafwijkingen optreden in de behandelde huid. In sommige gevallen is er sprake van hypopigmentatie (minder pigment) in de behandelde huid, waardoor de grens tussen de behandelde huid en de normale huid soms erg opvallend wordt. Hyperpigmentatie (meer pigmentvorming) als gevolg van dermabrasie komt minder vaak voor en is dikwijls tijdelijk. Een andere complicatie die op kan treden is het ontstaan van opvallende groeven in de huid of littekens door te diepe dermabrasie.

Vergoeding

Dermabrasie is een cosmetische ingreep en wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. U dient de ingreep dus zelf te betalen. De plastisch chirurg kan u een opgave van de kosten geven.